MUKADIMAH
Segmen e-dagang semakin hari merekodkan peningkatan lebih-lebih lagi apabila permintaan bagi perkhidmatan kurier juga menerima impak positif. Ia dalam masa sama mendorong kepada pertumbuhan pembayaran dalam talian atau eDompet.
Segmen e-dagang semakin hari merekodkan peningkatan lebih-lebih lagi apabila permintaan bagi perkhidmatan kurier juga menerima impak positif. Ia dalam masa sama mendorong kepada pertumbuhan pembayaran dalam talian atau eDompet.
Jika 10 tahun dahulu, Facebook adalah medium untuk masyarakat berkomunikasi antara satu sama lain, kini ia telah berubah menjadi platform buat pelanggan dan pembeli mencari produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.
Wartawan Utusan Malaysia, NUR HANANI AZMAN mendapatkan pandangan daripada Pengarah Eksekutif iPay88 Holdings Sdn. Bhd., CHAN KOK LONG untuk meninjau prospek buat penyedia penyelesaian pembayaran itu. membuat roti pita di kilang Malinja Doner Kebab & Bakery.
Apakah gajet popular pembayaran dalam talian?
Telefon pintar terus menjadi gajet pilihan bagi pengguna dengan 40.8 juta transaksi direkodkan pada 2018, selepas ia mengambil alih peranan desktop pada 2016. Sepanjang 2018, transaksi desktop kekal hampir sama, purata 2.5 juta setiap suku. Adalah penting untuk perniagaan mengambil perhatian akan nombor ini dan memastikan mereka mempunyai pengalaman mudah alih yang terjamin dan mudah untuk pelanggan mereka atau berisiko kehilangan peluang perniagaan kepada pesaing yang lebih mahir tentang mudah alih. Android hampir mencatatkan dua kali ganda bilangan pengguna mudah alih dan ini seharusnya menjadi fokus utama pemaju aplikasi. Telefon pintar menjadi pemangkin utama bagi perkembangan pesat e-dagang dalam tempoh beberapa tahun lalu dan para peniaga perlu mempergiatkan usaha meningkatkan pengalaman mudah alih mereka dan prestasi aplikasi. Kesediaan industri baharu untuk memanfaatkan pembayaran digital adalah tinggi, justeru, kuncinya adalah penyelesaian. iPay88 berterusan mewujudkan penyelesaian baharu untuk memenuhi permintaan pasaran.
Adakah perbankan dalam talian melepasi kad kredit?
Perbankan dalam talian kekal menjadi kaedah pembayaran pilihan, dengan penggunaan perbankan dalam talian naik tiga kali ganda kepada 13.8 juta transaksi pada suku keempat 2018 berbanding transaksi kad kredit sebanyak 3.5 juta. Langkah Bank Negara Malaysia (BNM) mengurangkan kos urus niaga perbankan dalam talian sejak beberapa tahun lalu berjaya menjadikan perbankan dalam talian sebagai kaedah pembayaran pilihan bagi pengguna. Meskipun begitu, berlaku pertumbuhan signifikan dalam penggunaan kad kredit pada suku keempat 2018 dengan transaksi berganda kepada 3.5 juta berbanding 1.8 juta bagi tempoh sama 2017. Perbankan dalam talian kekal menjadi pilihan utama dan masih terdapat pertumbuhan ketara dalam pembelian kad kredit pada 2018.
Mengapa ramai tidak memilih kad kredit?
Majoriti pengguna lebih cenderung menggunakan perbankan dalam talian semasa membuat transaksi dalam talian berbanding kad kredit. Ia didorong tiga sebab utama, tiada caj faedah, mesra pengguna dan boleh digunakan oleh bukan pemegang kad kredit. Dalam masa sama, trend itu menunjukkan pengguna kini lebih cenderung berbelanja mengikut kemampuan. Transaksi melibatkan perkhidmatan pengangkutan terutamanya meningkat dan ia tidak mengejutkan memandangkan lebih ramai pengguna kini lebih cenderung membeli tiket pengangkutan awam secara dalam talian. Ini bukan sesuatu yang luar biasa sebab terdapat banyak aplikasi untuk tujuan ini seperti KTM yang sangat sinonim sebagai pengangkutan alternatif antara negeri.
Apakah produk yang merekodkan pertumbuhan jualan tertinggi?
Antara produk yang merekodkan pertumbuhan jualan tertinggi ialah suplemen dan penjagaan kesihatan (336 peratus), makanan dan minuman (75 peratus), Market Place (71 peratus), hadiah dan barang niaga (69 peratus), perkhidmatan pengiklanan (50 peratus), penginapan (45 peratus) dan pengangkutan (38 peratus). Perbelanjaan pengangkutan terus meningkat dari segi jumlah jualan daripada tempat ketujuh pada 2017 kepada tempat kelima pada 2018.
Bagaimana pula dengan sasaran jumlah transaksi?
iPay88 menyasarkan untuk menggandakan jumlah transaksi tahun ini, menerusi pelancaran eDompet baharu dan sektor baharu yang memanfaatkan platform digital. Pada 2018, syarikat merekodkan sebanyak 52.45 juta transaksi yang berjaya bernilai RM7 bilion, dengan transaksi tertinggi sebanyak 6.9 juta direkodkan pada Disember. Ini hampir sekali ganda berbanding 28.7 juta transaksi bernilai RM4.8 bilion, dicatatkan pada 2017.
Bagi pihak kami, kami akan terus menyediakan kepada peniaga dan pelanggan kami aplikasi mudah alih dan sistem pembayaran yang lebih mudah untuk digunakan dan dilengkapi ciri inovatif mesra pengguna. iPay88 akan terus menyediakan kepada peniaga dan pelanggan kami aplikasi mudah alih dan sistem pembayaran yang lebih mudah untuk digunakan dan dilengkapi ciri inovatif mesra pengguna.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/40-8j-transaksi-menerusi-telefon-pintar-1.835613#ixzz5gGzDAO4l
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment