Anda sendiri sebagai pengguna tidak akan membeli sesuatu produk atau perkhidmatan itu berdasarkan iklan yang disediakan oleh jenama semata-mata. Sebaliknya, anda akan terlebih dahulu membuat sedikit kerja rumah berkenaan dengan jenama produk yang akan dibeli, kualiti produk tersebut dan juga pengalaman serta pendapat beberapa orang telah membelinya.
Selain bertanya dengan kawan-kawan dan saudara-mara, anda juga akan mencari maklumat melalui media sosial dan YouTube. Ada pendapat yang suka, ada pula tidak suka dan ada juga yang neutral. Apa pun yang penting ialah, pendapat mereka jujur.
21 statistik ini bakal membantu anda dalam strategi pemasaran jenama anda sendiri.

1. Sebanyak 87 peratus pengguna masih percaya de­ngan maklum balas dan apa yang dicadangkan oleh ahli keluarga dan rakan-rakan, berdasarkan pengalaman mereka menggunakan sesuatu produk atau perkhidmatan manakala 71 peratus yang lain pula lebih mempercayai penulis blog, vlogger atau individu yang po­pular di media sosial yang mempunyai pengalaman sama ketika menggunakan perkhidmatan atau produk tersebut.
2. Maklum balas para pe­langgan 12 kali akan lebih dipercayai berbanding pemasaran yang dibuat oleh jenama atau syarikat.
3. Dua pertiga daripara pengguna berkata mereka lebih mempercayai pendapat dan pandangan pelanggan yang dimuat naik di internet.
4. Sebanyak 85 peratus daripada pelanggan mendapati kandungan yang disediakan secara visual lebih memberikan impak dari segi pengaruh berbanding gambar dan video yang disediakan oleh jenama atau syarikat.
5. Secara kasar, 30 peratus masa dihabiskan oleh golongan muda adalah di kan­dungan yang disediakan oleh pengguna berbanding jenama.
6. Sebanyak 48 peratus pengguna berpendapat kandungan yang disediakan pengguna lebih mudah untuk mengenali sesuatu produk atau perkhidmatan baharu dengan lebih baik.
7. Sebanyak 41 peratus pengguna akan berasa tertarik untuk membeli produk atau perkhidmatan itu walaupun hanya melihat antara satu hingga empat maklum balas pengguna lain sahaja.
8. Golongan muda merasakan kandungan yang disediakan oleh pengguna lain akan 35 peratus lebih diingati berbanding bahan-bahan pemasaran lain.
9. Tahap interaksi akan meningkat naik sebanyak 28 peratus apabila pengguna didedahkan dengan kandu­ngan yang lebih profesional dan kandungan video disediakan oleh pengguna lain.
10. Sebanyak 84 peratus golongan muda pula berkata pembelian mereka sebenarnya lebih banyak dipengaruhi oleh kandungan pengguna.
11. Sebanyak 92 peratus pengguna berkata mereka lebih percaya pemasaran mulut ke mulut berbanding pengiklanan yang dilihat.
12. Hanya dengan meletakkan kandungan yang disediakan oleh pengguna pada muka surat tertentu di media sosial ataupun laman web akan memperbaiki kebarangkalian untuk menukarkan pengunjung kepada pembeli kepada 64 peratus.
13. Kandungan video yang dimuat naik pengguna di YouTube akan memperoleh 10 kali lebih tontonan berban­ding kandungan dan video yang dimuat naik oleh jenama ataupun syarikat.
14. Jika dibuat perban­dingan mengikut kategori umur, 55 peratus pengguna lebih mempercayai kandungan yang disediakan pengguna berbanding bahan pemasaran lain.
15. Sebanyak 25 peratus keputusan dan ca­dangan yang disediakan oleh enjin pencarian terhadap 20 jenama besar dunia terdiri daripada kandungan yang disediakan pengguna dan bukannya jenama-jenama tersebut.
16. Sebanyak 86 peratus golongan muda berpendapat kandungan yang disediakan pengguna merupakan petunjuk terbaik terhadap kua­liti sesuatu produk atau per­khidmatan itu.
17. Sebanyak 70 peratus pengguna menyatakan mereka lebih gemar mendapatkan cadangan daripada rakan berbanding katalog atau dokumen yang disediakan secara profesional oleh jenama tersebut.
18. Golongan muda atau millennial berkata maklumat yang diperoleh me­lalui kandungan yang disediakan pengguna 50 peratus lebih dipercayai berbanding dengan apa yang dipaparkan di televisyen, radio, surat khabar dan majalah.
19. Letakkan kandungan yang disediakan oleh pengguna pada satu muka surat di laman web atau media sosial dan anda akan melihat peningkatan pengunjung yang melihat kandungan tersebut sebanyak 10 peratus hanya dalam masa dua hari.
20. Sebanyak 51 peratus golongan muda me­nyatakan mereka lebih mempercayai dan pembelian mereka dipengaruhi oleh kandungan yang disediakan pengguna yang mereka tidak kenal berbanding golongan yang mereka kenal seperti saudara-mara, rakan-rakan dan rakan sepejabat.
21. Sebanyak 71 peratus peng­guna bersetuju maklum balas yang mereka baca membuatkan mereka berasa lebih selamat dalam membuat sesuatu keputusan pembelian